Workshops

Her kan du læse mere om indholdet på årets workshops. Du vælger hvilke workshops du ønsker at deltage i ved tilmelding.

Deltagerne på konferencen har mulighed for at deltage i én workshop torsdag og én workshop fredag. Tilmelding finder du her!

NB! Workshopprogrammet er foreløbigt og der kan forekomme ændringer

Oversigt

Læs mere om den enkelte workshop i beskrivelserne herunder.

Oversigt over workshops

Workshops torsdag

  • Værter og facilitatorer:

    Erhvervsakademi Aarhus repræsenteret af Simon Laub, lektor, samt VIA University College repræsenteret af Rune Overvad Schou, chefkonsulent i Uddannelsesudvikling.

    Introduktion til workshop:

    Denne workshop giver en introduktion til forskellige typer af sprogmodeller og prompting. Herefter dykkes ned i AI i vejledning, hvor der fokuseres på hvordan store sprogmodeller kan anvendes til interaktion med kursusmateriale, og hvordan en chatbot eksempelvis kan bruges i vejledning om Erasmus og udlandsophold. Der vil arbejdes med hands-on øvelser og deltagerne vil udforske forholdet mellem automatiserede læringssystemer og menneskeligt nærvær i vejledningsprocessen. Workshoppen skaber et rum for refleksion over teknologiens rolle i undervisning og internationalt samarbejde. 

    Målgruppe:

    Undervisere, vejledere og administrative medarbejdere. Både erfarne og nybegyndere inden for AI. Det anbefales, at deltagerne har adgang til Co-pilot eller chatGPT.

  • Værter og facilitatorer:

    UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, repræsenteret af Dorthe Simonsen, lektor og tværgående international koordinator på Erhverv og Christina Højsgaard, chefkonsulent, Internationalt Kontor.

    Introduktion til workshop:

    Denne workshop vil dele UCL's erfaringer med planlægning og afvikling af korte, blendede mobiliteter med Erasmus-legater i 2024, herunder studieture og Blended Intensive Programmes (BIP). Fokus vil være på de administrative og pædagogiske udfordringer, men også udfordringer fra underviserperspektiv, og der lægges op til erfaringsudveksling mellem deltagerne om håndtering af korte blendede ophold og samarbejdet med udenlandske partnere.

    Målgruppe:

    Internationale kontorer, internationale koordinatorer på uddannelserne og undervisere.

  • Værter og facilitatorer:

    UCL repræsenteret af Louise Løvenbalk Bjerring, lektor og tværgående international koordinator SUND og Susanne Wilhjelm Gregersen, lektor og faglig vejleder Ergoterapeutuddannelsen.

    Introduktion til workshop:

    I denne workshop vil vi sammen være nysgerrige på hvordan IaH-aktiviteter kan styrke internationale og danske studerendes oplevelse af tilhørsforhold til deres uddannelse. Og kan det bidrage til fastholdelse af de studerende?  Sammen vil vi forsøge at blive klogere på, om IaH-aktiviteter kan være med til at løse nogle af de udfordringer, som vi står overfor ift. nutidens og fremtidens studerende. 

    Målgruppe:

    Undervisere, vejledere og administrative medarbejdere.

  • Værter og facilitatorer:

    Dania repræsenteret af Sofie Weikop, pædagogisk konsulent.  

    Introduktion til workshop:

    I denne workshop bliver deltagerne inviteret på en rejse til år 2050, hvor de i to faciliterede faser skal udforske fremtidens uddannelseslandskab. Gennem dialoger vil deltagerne skabe et billede af, hvordan fremtidens studerende ser ud, hvilke behov de har, og hvordan undervisernes rolle vil udvikle sig de næste 25 år. Workshoppen skaber et rum for visionær tænkning og refleksion over, hvordan uddannelse kan tilpasses en ny generation og en hurtigt forandrende verden. 

    Målgruppe:

    Undervisere, vejledere og administrative medarbejdere.

  • Værter og facilitatorer:

    Lise Bøgild-Jakobsen, chef for vejledning, karriere og internationale relationer, Erhvervsakademi Dania. Rikke Pedersen, faglig koordinator for International Enhed, Københavns Professionshøjskole og Mads Hedelund, leder Global Engagement, VIA University College.

    Introduktion til workshop:

    Denne workshop fokuserer på den kommende politiske reform af professionshøjskoler og erhvervsakademier og dens indflydelse på det internationale område. Sammen skal vi udforske reformens konsekvenser for internationalisering, mobilitet og globale partnerskaber. Målet er at give nogle eksempler på og billeder af, hvordan reformen kan understøtte eller udfordre arbejdet på det internationale område på et strategisk plan. 

    Målgruppe:

    Alle med interesse for rammer og retning for internationalisering af de professionsrettede uddannelser.

Workshops fredag

  • Værter og facilitatorer:

    IBA repræsenteret af Ildikó Antal, Director, IBA International & Confucius Institute.  

    Introduktion til workshop:

    Denne workshop vil dykke ned i, hvordan man opbygger succesfulde BIP-netværk med udgangspunkt i erfaringer fra tre vellykkede BIPs med 150 deltagere fra IBA. På workshoppen vil vi sammen udforske både fordele og udfordringer ved denne undervisningsform. Deltagerne får mulighed for at dele erfaringer og diskutere, hvordan BIPs kan styrke internationalt samarbejde og læring. 

    Målgruppe:

    Undervisere, vejledere og administrative medarbejdere.

  • Værter og facilitatorer:

    UCN repræsenteret af Ariana Mihalik Ward Jespersen og Thomas Kjærgaard. VIA University College repræsenteret af Maja Melballe Jensen, Lektor, PhD, Ergoterapeutuddannelsen, VIA Program for læring og IT samt Mette Eg Jørgensen, lektor og studievejleder.   

    Introduktion til workshop:

    Denne workshop introducerer deltagerne til, hvordan COIL (Collaborative Online International Learning) kan skabe globale forbindelser i undervisningsrummet. Med udgangspunkt i UCN’s og VIA’s erfaringer fra projekter præsenteres evalueringer og succeshistorier. Deltagerne vil brainstorme idéer til deres egne COIL-forløb og afslutningsvis diskutere muligheder og udfordringer i sådanne projekter.

    Målgruppe:

    Undervisere, vejledere og administrative medarbejdere.

  • Værter og facilitatorer: 

    VIA University College repræsenteret af Gitte Juul Johansen, Senior International Advisor, og Jesper Marius Als, International projektkonsulent, Global Engagement. 

    Introduktion til workshop: 

    Hvordan sikrer vi, at uddannelserne ikke kun opfatter internationalisering (pga. flyrejser) som en udfordring for bæredygtighed, men også som en katalysator for at arbejde med bæredygtighed? På workshoppen præsenteres, hvordan VIA arbejder med at styrke interkulturelle kompetencer i kombination med uddannelse til bæredygtig udvikling (UBU). Vi dykker ned i de to begreber og kigger på, hvor der er synergier og overlap mellem de generiske kompetencer, man ønsker at styrke.  Der gives konkrete eksempler samt sikres vidensdeling af deltagernes erfaringer med at samtænke og styrke interkulturelle kompetencer og UBU.  

    Målgruppe: 

    Undervisere, vejledere og administrative medarbejdere.

  • Værter og facilitatorer:

    Erhvervsakademi Aarhus repræsenteret af Christina Søgaard Jensen, projektleder og digital læringskoordinator.  

    Introduktion til workshop:

    Denne workshop fokuserer på behovet for at rammesætte brugen af teknologier i undervisning og uddannelser, især i en international kontekst. Vi undersøger, hvordan organisatoriske faktorer påvirker denne proces, og hvorfor det er en fælles opgave, der ikke kan løftes af den enkelte underviser eller vejleder alene. Workshoppen inviterer til dialog om strategier for teknologiintegration i uddannelsesmiljøer.

    Målgruppe:

    Undervisere, vejledere og administrative medarbejdere.

  • Værter og facilitatorer:

    UCN repræsenteret af Mette Østergaard Samuelsen, Leder af UCN International og Gro Stengaard Villumsen, Senior Consultant samt VIA University College repræsenteret af Tina Bundgaard, Executive Senior Adviser. 

    Introduktion til workshop:

    Denne workshop handler om universitetsalliancer og de muligheder, udfordringer og begrænsninger, der følger med at deltage i sådanne samarbejder. Vi vil undersøge, hvordan kulturelle forskelle, organisatorisk buy-in og andre faktorer kan påvirke alliancers succes. Formålet er at drøfte, hvordan man bedst kan udnytte potentialet i universitetsalliancer, samtidig med at man navigerer i de barrierer, der kan opstå.

    Målgruppe: 

    Undervisere, ledere, vejledere og administrative medarbejdere.